We Value Your Feedback!
Could you please spare a few minutes to share your thoughts on Cloud Connected vs On-Premise Services. Your feedback can help us shape the future of services.
Learn more about the survey or Click here to Launch the survey
Schneider Electric Services Innovation Team!
EcoStruxure SEAL Forum
This forum is for engineers working EcoStruxure Building Operation, wanting to leverage the SEAL application to improve the efficiency in the engineering process.
Link copied. Please paste this link to share this article on your social media post.
Posted: 2025-06-18 05:23 AM
håller på att skapa lite I/O listor medhjälp av SEAL och alla givare verkar lägga sig på en UI-16 när jag vill ha dem på en RTD-16 för PT1000 support.
Det verkar inte gå att ändra givartypen för då kraschar SEAL
kan inte heller binda om alla givare till en ny RTD-16 modul i SEAL, då kraschar SEAL
Finns det nån lösning? gör jag nått fel?
Link copied. Please paste this link to share this article on your social media post.
Posted: 2025-06-19 02:31 AM . Last Modified: 2025-06-19 02:34 AM
@flippipippi Tack för filen , jag kunde med hjälp av den återskapa ditt problem med frånluftsfläktsapplikationen, det finns nu ett uppdaterat bibliotek utlagt som åtgärdar problemet, så om du nu öppnar upp din solution igen nu så borde du kunna ändra dina givare till PT1000.
Jag kunde också se ett problem som kan uppstå vid användningen av PT1000 - 3 Wire som kanske skapade problemet för dig för Luftbehandlingsaggregatet i början. När man använder 3-wire konfigurationer på en RTD-DI-16 Modul så tar dessa konfigurationer i verkligheten upp två IO punkter ( den man konfigurerar den mot + efterföljande) , detta är inget vi idag i SEAL hindrar användaren att från att försöka göra.
Så om du behöver använda en 3-wire konfiguration av en Pt1000/Pt100/Ni1000/LG-Ni1000 så måste man själv se till att efterföljande IO inte används, annars får man ett felmeddelande vid nedladdningen som inte är så tydligt.
Error: Error when saving data to server!
Method SyncInvokeSave failed. [Code=InvalidData, DisplayInfo='IDSortManager::Sort - ID 2 referenced 2 times', TechnicalInfo='',
Module=AutomationServerIoBus, ModuleCode=1]
Jag har noterat att detta meddelande behöver få ett mycket tydligare meddelande.
Posted: 2025-06-18 10:37 PM
det verkar hjälpa att Unassign dessa givarobjekt innan man ändrar givartyp. smh
Posted: 2025-06-18 10:53 PM . Last Modified: 2025-06-18 10:54 PM
Hej @flippipippi , Jag testade lite snabbt på min sida utan att få problem, kan du skicka mig din soultion fil så får vi titta närmre på ditt specifika projekt. Antingen via att ladda upp den här, eller via ett privat meddelande till mig.
Kan du även komplettera med information om vilken version av SEAL du använder , vilken EBO Server version det tänkt att du skall använda den till, och vilken version av Luftbehandlings biblioteket du använder (Hoovra över rubriken )
Posted: 2025-06-18 11:12 PM
SEAL (1.15.1.0)
Luftbehandlingsaggregat (4.0.4)
EBO??? jag är väldigt ny till schneider så det steget har jag ej kommit till än, (din rekomendation?)
jag lyckades binda om och lyckades ändra typ på några (Man måste unbind innan man kan ändra typ...)
har dock problem med att ändra givartyp på FF09-GT31 Till 2-wire PT1000. då kraschar det.
Posted: 2025-06-19 02:31 AM . Last Modified: 2025-06-19 02:34 AM
@flippipippi Tack för filen , jag kunde med hjälp av den återskapa ditt problem med frånluftsfläktsapplikationen, det finns nu ett uppdaterat bibliotek utlagt som åtgärdar problemet, så om du nu öppnar upp din solution igen nu så borde du kunna ändra dina givare till PT1000.
Jag kunde också se ett problem som kan uppstå vid användningen av PT1000 - 3 Wire som kanske skapade problemet för dig för Luftbehandlingsaggregatet i början. När man använder 3-wire konfigurationer på en RTD-DI-16 Modul så tar dessa konfigurationer i verkligheten upp två IO punkter ( den man konfigurerar den mot + efterföljande) , detta är inget vi idag i SEAL hindrar användaren att från att försöka göra.
Så om du behöver använda en 3-wire konfiguration av en Pt1000/Pt100/Ni1000/LG-Ni1000 så måste man själv se till att efterföljande IO inte används, annars får man ett felmeddelande vid nedladdningen som inte är så tydligt.
Error: Error when saving data to server!
Method SyncInvokeSave failed. [Code=InvalidData, DisplayInfo='IDSortManager::Sort - ID 2 referenced 2 times', TechnicalInfo='',
Module=AutomationServerIoBus, ModuleCode=1]
Jag har noterat att detta meddelande behöver få ett mycket tydligare meddelande.
Create your free account or log in to subscribe to the board - and gain access to more than 10,000+ support articles along with insights from experts and peers.
With achievable small steps, users progress and continually feel satisfaction in task accomplishment.
Usetiful Onboarding Checklist remembers the progress of every user, allowing them to take bite-sized journeys and continue where they left.
of